Vinkkejä Berliiniin - Katuruokaa ja brunsseja

Berliini, oi Berliini. En ole koskaan ajatellut käyväni Berliinissä, saatika koko Saksassa. On vain tuntunut siltä, että ei ole minun paikkani, mutta kuinkas kävikään. Vaimo varasi pidennetyn viikonlopun Berliiniin ja vaikka en aluksi ollut innoissaan, muuttui mielipiteeni matkakohteesta nopeammin kuin ehdin sanoa "currywurst". Mieletön paikka!

Kuten arvata saattaa, lähdin heti ensimmäiseksi haravoimaan somesta kaikki houkuttelevimmat ja trendikkäimmät ruokapaikat. Tällä reissulla ei ollut tarkoitus nauttia neljän tähden illallisia, vaan löytää ne makoisimmat currywurstit, dönerit ja burgerit. Lisäksi aika nopeasti kävi selväksi, että kyseessä on aamupalojen Mekka, joten listasin myös kiinnostavimmat brunssipaikat. Tietenkin paikallista olutta unohtamatta!

Berliini ei todellakaan jätä nälkäiseksi. Hyviä ruokapaikkoja on joka kulmalla ja on varaa mistä valita. Skippasimme hotellin aamiaisen ja päätimme satsata brunsseihin. Lopulta juuri aamiaiset olivatkin niitä päivän kalleimpia aterioita (eikä nekään siis todellakaan kalliita), jotka vedettiin pitkän kaavan mukaan ja muuten nautiskeltiin katuruoasta aurinkoisilla kaduilla.

BRUNSSI BERLIINISSÄ

Jos tahdot nauttia aamiaisen kuin paikalliset, niin suuntaa kauniille Prenzlauer Bergin alueelle. Instasta bongatun ABC - Allans Breakfast Clubin Egg Benedict tuorepuristetulla appelsiinimehulla ja kahdella flat whitella oli taivaallista, mutta ilman pöytävarausta se olisi jäänyt haaveeksi. Kahvilaan löytää helposti Senefelderplaz-asemalta.

Prenzlauer Bergistä on kävelymatka Mauerparkiin, jossa on sunnuntaisin käymisen arvioiset markkinat, jotka muistuttivat live-musiikkeineen ja katutaiteilijoineen enemmänkin festareita. Markkinoilla oli tarjolla runsaasti katuruokarekkoja, nuorten designereiden tuotteita, kirpputoritavaraa ja olutta. Varsinaisen markkina-alueen ympärille puistoon kokoontui massoittain paikallisia ja turisteja leppoisaa sunnuntaipiknikiä viettämään ja viivyimme itsekin paikalla pitkään.

Matkan aikana iski varsinainen uppomunahulluus, sillä ne olivat olennainen osa aamiaisia Berliinissä. Matkustimme toisena aamuna pitkähkön metromatkan valitsemaani ravintolaan, mutta vasta perillä huomasimme sen olevan suljettu. Onneksi varavaihtoehtoja löytyi ja nälkäkiukkua uhmaten hyppäsimme uudelleen metroon ja suuntasimme trendikkäälle Kreuzbergin alueelle ja siellä Belle Alliance -kahvilaan. Vaati vähän seikkailuhenkeä matkustaa metrolla ristiin rastiin ja kävellä siinä kohtaa pitkältä tuntuneita kadunpätkiä jo ennen aamukahvia, mutta perillä ei tarvinnut katua. Ihastuttava paikka ja annokset, joiden pelkät kuvatkin tuovat edelleen veden kielelle. Perille löytää helpoiten Hallesches-asemalta. Kahvila sijaitsee muuten aivan kulttimaineen saaneen Mustafa`s Gemuese Kebabin vieressä, jossa ei tällä kertaa käyty, johtuen aikaisesta kellonajasta. Muita se ei tuntunut haittaavan, sillä pienen pienelle döner-kioskille oli useamman kymmenen ihmisen jono jo heti aamulla. Kuulemani mukaan samainen jono kiertää katua ihan vuorokauden ympäri, joten seuraavalla reissulla on ehdottomasti testattava mistä on kyse.

KATURUOKAA

Mikäs sen parempaa, kuin makkarat, dönerit ja katukeittiöiden hampparit. Hotellimme läheisyydestä löytyi vähän yllättäenkin sellainen pieni nakkikioski, kun Curry36. Kyseessä on ketju, jonka suosituissa kioskeissa jono liikkui nopeasti ja muutamalla työntekijällä annokset valmistuivat minuutissa. Maistoin ensi kertaa currywurstia ja paikan omaa erikoisketsuppia, mutta täytyy sanoa, että döner vei näiden paikallisten herkkujen osalta voiton. Curry36 löytyy ainakin eläintarhan vierestä sekä aiemmin mainitun Belle Alliancen läheltä.

Döneriä saa Berliinissä monestakin paikasta, mutta muutaman nimen haluan nostaa esiin. Toinen on tietysti jo edelläkin mainittu Mustafa`s Gemuese Kebab ja toinen on eläintarhan vieressä sijaitseva Zaddy`s by Kaplan. Jälkimmäisessä kävin parikin kertaa. Täydellistä lihaa ja pita paistettiin vohveliraudan näköisessä vehkeessä, jolloin siitä tuli täydellisen rapea. Vahva suositus, eikä 4,5 € hintakaan varsinaisesti säikäytä.

Kannattaa tsekata myös Schlesisches Tor-aseman vieressä sijaitseva Burgermeister, jossa on myöskin läpi vuorokauden jatkuva jono. Tällä kertaa osuimme paikalle joka kerta vatsat täynnä, mutta jäipähän jotain testattavaa seuraavalle kerralle. Jälkeenpäin luin myös Markthalle Neun kauppahallista, jonka voi myös lisätä listaan.